Skip to main content

MOTOCYKLE SERII BUD EKINS SPECIAL EDITION

BUD EKINS

Rajdowiec off-roadowy  Kaskader.  Autentyczna legenda motocyklowa.

Bud Ekins portrait photo

 

Rok 1962.  Ogromny hollywoodzki zespół produkcyjny przebywa w Bawarii, przygotowując się do nakręcenia śmiałego skoku motocyklowego do sceny pościgu motocyklowego w gwiazdorskim filmie „Wielka ucieczka”.

Akcja filmu rozgrywa się podczas II Wojny Światowej. Główny bohater, grany przez Steve'a McQueena, musi wykonać niebezpieczny skok motocyklem nad ogrodzeniem zakończonym drutem kolczastym, by uniknąć schwytania przez żołnierzy wroga.  Ryzykowanie zdrowiem i życiem największej gwiazdy filmu jest oczywiście nie do pomyślenia, dlatego producenci zwrócili się o pomoc do Buda Ekinsa.  Jest on bliskim przyjacielem McQueena. Znajduje się na planie, ponieważ gwiazdor poprosił go o pomoc przy nakręceniu kilku scen pościgów.

Ekins nie jest nowicjuszem.  W swojej rodzinnej Kalifornii jest legendą wyścigów off-roadowych z prawie dwudziestoletnim doświadczeniem i wieloma nagrodami zdobytymi w rajdach na całym świecie.  Każda osoba na planie filmowym zdaje sobie sprawę z tego, jak duży poziom umiejętności jest wymagany do wykonania tego skoku.

Ale McQueen wie, że Bud Ekins jest osobą, która z pewnością sobie z tym poradzi...

 

 


GWAZDA WYŚCIGÓW

Urodzony w Los Angeles w 1930 roku, Bud Ekins uczy się jeździć w pobliskich Hollywood Hills, doskonaląc swoje umiejętności off-roadowe na długo zanim będzie mógł legalnie poruszać się po drogach publicznych.  Na szczęście Kalifornia jest gospodarzem dobrze prosperującego terenowego toru wyścigowego, a Bud już jako nastolatek zdobywa reputację jednego z najlepszych motocrossowych i off-roadowych kierowców Południowej Kalifornii.

Zanim Bill Johnson, amerykański superdealer firmy Triumph dostarczy Ekinsowi motocykl TR5 Trophy, na którym Bud wygra Catalina Grand Prix, Ekins już wie, że w firmie Triumph znalazł producenta, który potrafi budować mocne, szybkie i lekkie motocykle, których tak pragnie.

Sukces Ekinsa w połowie lat pięćdziesiątych zbiega się z faktem zostania przez firmę Triumph głównym graczem na światowym rynku motocykli. Obie strony praktycznie redefiniują możliwości współczesnego motocykla.

Słynny dyrektor generalny firmy Triumph oraz jej główny projektant, Edward Turner, kontynuuje prace nad niesamowitymi motocyklami Triumph z silnikami dwucylindrowymi, które stają się coraz bardziej wydajne i niezawodne.  Johnny Allen ustanowia rekord prędkości jazdy motocyklem na lądzie w latach 1955 i 1956 przy użyciu fabrycznych silników firmy Triumph, a Ekins buduje trwały sojusz z firmą Triumph, dzięki któremu zyska opinię najlepszego amerykańskiego zawodnika off-roadowego.

W 1956 roku, kiedy Ekins uzyskał 2 miejsce w 153-milowym wyścigu off-roadowym Californian Big Bear Motorcycle Run, zawodnicy kończący wyścig na pierwszym, drugim i trzecim miejscu wszyscy jechali na motocyklach Triumph TR6 Trophy.  Dominacja firmy Triumph w rajdach motocyklowych była tak wielka, że kiedy Ekins wygrał ten sam wyścig w kolejnym roku, 20 z 25 najlepszych zawodników kończy wyścig właśnie na maszynach tej firmy. 

 

 


NAJLEPSZY AMERYKAŃSKI DEALER

Zrozumienie ogromnego potencjału i przewagi motocykli Triumph w kontekście rosnącej popularności bardziej niezawodnych, lekkich i potężnych brytyjskich motocykli, oraz odnoszone sukcesy w wyścigach motocyklowych skłoniły Ekinsa do otwarcia salonu dealerskiego firmy Triumph w Północnym Hollywood. 

Salon szybko stał się magnesem dla wielu młodych, wschodzących aktorów filmowych, takich jak Paul Newman czy Clint Eastwood.  Ekins żył i oddychał motocyklami Triumph, a ich sprzedaż przychodziła mu naturalnie, dzięki czemu jego znaczącym osiągnięciom wyścigowym wkrótce zaczął towarzyszyć sukces biznesowy.

 

 

 


STEVE McQUEEN

Jednym z lokalnych entuzjastów motocykli była hollywoodzka legenda Steve McQueen.  Jego ulubionym motocyklem był wtedy TR5 Trophy, serwisowany właśnie w salonie dealerskim Ekinsa. To właśnie tam tych dwóch nawiązało ze sobą pierwszy kontakt.  Ekins wprowadził McQueena w kalifornijski świat wyścigów off-roadowych, a aktor szybko został zauroczony tym ekscytującym podziemnym zjawiskiem, spędzając każdą chwilę wolnego czasu gnając po wydmach, albo po prostu ciesząc się anonimową normalnością spędzania czasu z Ekinsem i jego kolegami w garażu.

Pomimo wyzwań związanych z prowadzeniem salonu Triumph, Ekins nadal bierze udział w wyścigach off-roadowych, w tym w wyścigach Hare and Hound, Mint 400 i Baja 1000 (które pomagał organizować).  McQueen często ściga się razem z nim.  Jest on zdolnym uczniem i szybkim kierowcą, a ponieważ Ekins jest cenionym zawodnikiem, który wcześniej reprezentował Stany Zjednoczone w niezwykle prestiżowym International Six Days Trial - uznawanym za motocyklową Olimpiadę - ułatwia McQueenowi dołączenie do drużyny amerykańskiej w 1964 roku we wschodnioniemieckim ISDT - gdzie obaj jadą na motocyklach Triumph.  W ciągu zaledwie siedmiu lat Ekins zdobywa aż cztery złote medale ISDT.

 

 

 


WIELKA UCIECZKA

Jesienią 1962 roku McQueen przygotowuje się do wylotu do Europy, by nakręcić film Wielka Ucieczka, który w kolejnym roku miał stać się jedną z najlepiej zarabiających produkcji filmowych. McQueen zwraca uwagę, że scenariusz wymaga zatrudnienia kilku kaskaderów motocyklowych i poleca producentom swojego dobrego przyjaciela.  Ekins zostaje zatrudniony na czteromiesięczny kontrakt, choć McQueenowi potrzeba o wiele mniej czasu, aby wymyślić (z pomocą Ekinsa) i umieścić w scenariuszu dramatyczny akcent w historii granej przez niego postaci.

Bohater grany przez McQueena, kapitan Virgil Hilts, uciekł z niemieckiego obozu jenieckiego, ukradł motocykl i pędzi przez bawarskie łąki próbując dotrzeć do szwajcarskiej granicy.  Ścigający go żołnierze są coraz bliżej, więc aby umknąć pościgowi i znaleźć względne bezpieczeństwo w neutralnej Szwajcarii, Hilts musi wykonać spektakularny skok nad wysokim ogrodzeniem zakończonym drutem kolczastym.

Wykonując małe skoki próbne i stosując metodę prób i błędów, McQueen i Ekins wspólnie rozgryzają możliwości swojego ulubionego motocykla off-roadowego, Triumph TR6 Trophy, aby wycisnąć ze sceny jak najwięcej dramaturgii.  Wyliczają, że do przeskoczenia 3,5-metrowego ogrodzenia zakończonego drutem kolczastym i wylądowania ok. 18 metrów za nim na pochyłym terenie wymagane jest osiągnięcie prędkości najazdu ok. 130 km/h.  Na trawie.  Ku wielkiej frustracji McQueena, firma ubezpieczająca plan filmowy zabrania aktorowi wykonania skoku samemu, tak więc do gry wchodzi Bud Ekins.

Skok ten wciąż pozostaje jednym z najbardziej charakterystycznych momentów w historii kina hollywoodzkiego.  W 1962 r. TR6 Trophy oferował 6000 obr/min i moc szczytową ok. 42 KM, ale responsywność potężnego silnika Triumph oraz duży moment obrotowy sprawiły, że dla McQueena i Ekinsa był to jedyny kandydat. Odrestaurowany motocykl, na którym Ekins wykonał swój udany filmowy skok, jest obecnie prezentowany w ramach wystawy Triumph Motorcycles' Factory Visitor Experience w Hinckley.

 

 

 

 

KASKADER

Sukcesy wyścigowe i przyjaźnie Ekinsa otworzyły dla niego nową ścieżkę kariery.  Po tym jak „ten skok” staje się jednym z najsłynniejszych motocyklowych wyczynów kaskaderskich, jakie kiedykolwiek widziano w filmie, popyt na usługi kaskaderskie Ekinsa gwałtownie rośnie.  Uznawany za jednego z najlepszych w Hollywood, Ekins przez kolejnych 30 lat dokonywał wyczynów kaskaderskich w filmach akcji, szczęśliwie wracając do swojego salonu motocyklowego pomiędzy kolejnymi produkcjami.

 

EDYCJE SPECJALNE T100 BUD EKINS

Bud Ekins był prawdziwą gwiazdą wyścigów off-roadowych, najlepszym amerykańskim dealerem firmy Triumph w latach 60., doskonałym kaskaderem. Oferując Państwu nasze motocykle Bonneville T100 i T120 nazwane imieniem Buda Ekinsa, celebrujemy jego życie, osiągnięcia oraz związek z naszą firmą.

Bud Ekins Bonneville T100 i T120 to prawdziwie specjalne edycje zaprojektowane tak, aby były tak samo kultowe jak ten wielki człowiek.  

 

 

 

 

Triumph T100 Bud Ekins Special Edition Cut out korosi red snowdonia white

T100 BUD EKINS SPECIAL EDITION

Inspirowany ikonicznym modelem 1959 Bonneville, T100 to już współczesny klasyk z wyróżniającym się charakterem i oryginalnym DNA Bonneville. Ta gwarantująca mnóstwo zabawy i przystępna cenowo edycja specjalna, napędzana dwucylindrowym silnikiem o pojemności 900 cm3, celebruje wybitne osiągnięcia Buda Ekinsa jako najlepszego off-roadowego zawodnika rajdowego, największego amerykańskiego dealera firmy Triumph lat 60-tych i hollywoodzkiego kaskadera.

Triumph T120 Bud Ekins Special Edition Cut out korosi red snowdonia white

T120 BUD EKINS SPECIAL EDITION

Zachowując charakter, styl i sylwetkę naszego oryginalnego modelu Bonneville '59, nowa, piękna edycja specjalna modelu T120 jest celebracją niesamowitego życia i osiągnięć amerykańskiego rajdowca off-roadowego, kaskadera i ikony świata motocykli, Buda Ekinsa.