Skip to main content

PROJEKT TRIUMPH TE-1

TWORZENIE BRYTYJSKIEGO MOTOCYKLA ELEKTRYCZNEGO

III FAZA - PROTOTYP ZAPREZENTOWANY

TE-1 Prototype

 

 

Wyjątkowa współpraca między Triumph Motorcycles, Williams Advanced Engineering, Integral Powertrain Ltd i WMG na Uniwersytecie w Warwick, finansowana przez rządowy program OZEV za pośrednictwem agencji Innovate UK, została nawiązana w celu stworzenia przełomowych rozwiązań z zakresu specjalistycznej inżynierii motocykli elektrycznych i innowacyjnego zintegrowanego technologicznie designu.

 

 

 

 

 

III FAZA PROJEKTU ZAKOŃCZONA

Trzecia faza projektu TE-1 dobiegła właśnie końca, wraz z ostateczną budową prototypowego modelu. Po raz pierwszy łącząc w całość, wszystkie najnowsze innowacyjne i finałowe elementy partnerów tego wyjątkowego projektu, w modelu prototypowym zastosowano:

Triumph: finałowe podwozie, w tym ramę, tylną ramę pomocniczą, kokpit, panele i koła, układ napędowy, z przekładnią i pas napędowy Gates Carbon, elektronikę, kartridżowy widelec Öhlins USD, unikatowe, prototypowe zawieszenie Öhlins RSU, monoblokowe zaciski Brembo M50 i oprogramowanie motocykli Triumph.

- Williams Advanced Engineering: finałowy prototypowy zestaw akumulatorów WAE zawierający dedykowaną obudowę ogniw dla optymalnego środka ciężkości, jednostkę sterującą pojazdu, konwerter DCDC, zintegrowane chłodzenie, port ładowania i stylizowane karbonowe osłony

- Integral Powertrain: ostateczna wersja prototypowego układu przeniesienia napędu ze skalowalnym zintegrowanym inwerterem i połączonym silnikiem z technologią przełączania węglika krzemu i zintegrowanym chłodzeniem

- WMG, University of Warwick: Zakończono ostateczną próbną symulację przed uruchomieniem, której wszystkie parametry wskazują, że projekt jest na dobrej drodze do osiągnięcia zamierzonych wyników w zakresie wydajności i trwałości

Kluczowe osiągnięcia projektu na tym etapie obejmują wyniki testów, które przekraczają aktualne standardy i cele wyznaczone przez brytyjską Radę Motoryzacyjną na rok 2025, zapewniając platformę o ogromnym potencjale i wydajności dla przyszłych motocykli elektrycznych.

Ogólny cel projektu TE-1 koncentrował się na rozwijaniu potencjału motocykli elektrycznych, aby wnieść wkład w przyszłą ofertę motocykli elektrycznych marki Triumph, tworząc innowacyjne prowadzenie, rozwiązania i nową własność intelektualną, a także zwiększając wiarygodność i profil brytyjskiego przemysłu i designu.

 

 

     
       
PROJEKT TE-1 – REZULTATY FAZY 3
Prototyp demonstracyjny

 

 

Zespół Triumph'a rozpoczął 3 fazę prac nad TE-1, poczynając od pomyślnego zbudowania prototypu modelu, który po raz pierwszy został wyposażony w akumulator, inwerter, silnik i podwozie w jednej maszynie. Korzystając z tej platformy, wszyscy partnerzy projektu pracowali wspólnie nad optymalizacją integracji oprogramowania w złożonych systemach, obejmując setki godzin szczegółowych testów, aby upewnić się, że wszystkie funkcje i aspekty oprogramowania działają precyzyjnie i intuicyjnie, zgodnie z oczekiwaniami klienta. Zostało to zweryfikowane w rzeczywistych pracach symulacyjnych przeprowadzonych w WMG, obejmujących szczegółowe testy i symulacje platformy napędowej w celu oceny elementów krytycznych dla bezpieczeństwa związanych z funkcją silnika i sterowaniem pojazdem. Przeprowadzono również testy trwałości przekładni głównej, aby zapewnić pełne zrozumienie fundamentalnych różnic w charakterystyce obciążeniowej silnika elektrycznego w przypadku użytkowania pojazdu, wydajności i żywotności przekładni. Równolegle z tymi pracami, były prowadzone prace pod przewodnictwem Triumpha, aby zrealizować jak najściślej zamierzenia designerskie fazy 2. A faza 3 projektu została zakończona wraz z w pełni zmontowanym modelem prototypu demonstracyjnego TE-1, którego zdjęcia zostały teraz ujawnione po raz pierwszy. 

Steve Sargent, dyrektor ds. produktu w firmie Triumph, powiedział: „Podczas 3 fazy skupiliśmy się na zbudowaniu fundamentów, fizycznych podstaw do stworzenia pierwszego prototypowego elektrycznego motocykla marki Triumph. Jestem zadowolony z wyników wysiłków naszego zespołu w Triumphie i partnerów TE-1 w stworzeniu motocykla demonstracyjnego, który jest nie tylko pociągający wizualnie z wyraźnym DNA marki Triumph, ale także wyposażony w ekscytujący i porywający nowy elektryczny układ napędowy, który ma tak ogromny potencjał na przyszłość. Nie mogę się doczekać kontynuacji rozwoju tego pojazdu w fazie 4 i wykorzystania naszej wiedzy i możliwości, aby połączyć najnowocześniejsze technologie naszych partnerów w ostateczny rezultat, który pokieruje w przyszłości strategią elektryczną firmy Triumph. Nasze doświadczenie mówi nam, że na tym etapie projektu nic nie zastąpi prawdziwej jazdy na motocyklu, pozwoli ona rozwinąć właściwości jezdne, udoskonalić prowadzenie i charakter, a my mamy ambitne cele skoncentrowane na dostarczaniu nowych i ekscytujących wrażeń z jazdy, ale ostatecznie intuicyjnych i znajomych. Naprawdę nie mogę się doczekać pierwszej przejażdżki, gotowym prototypem”.

 
 

Po zakończeniu 2 fazy programu w marcu 2021 r., która zagwarantowała w pełni przetestowaną baterię, firma Williams Advanced Engineering zakończyła prace nad 3 fazą, która zawierała kilka krytycznych momentów dla projektu.

Oprócz obsługi wielu rozwiązań sprzętowych i programowych; specjalnie integrując oprogramowanie sterujące Triumpha w celu harmonijnego współdziałania ze sterownikiem i systemem zarządzania akumulatorem WAE, zespół poprawił integrację rozwiązań mechanicznych i elektrycznych; optymalizacja układu baterii w celu zrównoważenia masy i położenia w podwoziu motocykla.

Motocykl demonstracyjny przechodzi teraz ostateczną weryfikację i kalibrację akumulatora, aby zapewnić osiągi spełniające najlepsze w swojej klasie docelowe wartości gęstości energii i mocy, zapewniając rzesze motocyklistów, że nie ma kompromisów w osiągach nawet przy niskim poziomie naładowania.

„Po dłuższym okresie testów jesteśmy podekscytowani, widząc w końcu wyniki naszej pracy nad krystalizującym się motocyklem. Współpracując z zespołem Triumpha, nadal przesuwamy granice technologii akumulatorów, cały czas mając na uwadze kierowcę” – powiedział Dyrr Ardash, szef ds. Partnerstw strategicznych, Williams Advanced Engineering „Ponieważ zaprojektowaliśmy akumulator od podstaw, byliśmy w stanie przesuwać granice obecnej technologii, oferując zarówno wydajność, jak i tak ważny, zasięg”.

„Jesteśmy absolutnie zachwyceni, że możemy być częścią tego projektu i dostarczyć to, co postanowiliśmy na początku osiągnąć, czyli skalowalny, wysoce zintegrowany silnik i inwerter, bez kabli fazowych, szyn zbiorczych ani oddzielnych obwodów chłodzących. W przypadku TE-1 silnik osiąga szczytową i ciągłą gęstość mocy odpowiednio 13 kW/kg i 9 kW/kg, czyli o 60% wyższą niż nowe cele mapy drogowej technologii APC wyznaczonej na rok 2025. Wszystko to osiągnięto przy użyciu materiałów i procesów kompatybilny z masową motoryzacyjną produkcją i, co ważniejsze, z platformą silnikową o skalowalnej długości.

Koncept inwertera, który jest również skalowalny dzięki dostrojeniu liczby stopni mocy z węglika krzemu dla silników o różnych średnicach, naprawdę zapewnia dużą wydajność. Jednostka TE-1 ma moc >500kW! Daje nam to możliwość optymalizacji tej platformy pod kątem produkcji.

Zintegrowana jednostka silnika i inwertera jest już zamontowana w motocyklu i zapewnia docelową wydajność i efektywność cyklu, którą zaprojektowaliśmy, aby to osiągnąć. Z niecierpliwością czekamy na informacje zwrotne z testów z poziomu już jazdy samym motocyklem i korzyści płynących z naszej wysokiej wydajności w tym zakresie.

„Jesteśmy naprawdę dumni, że byliśmy kluczową częścią tego ekscytującego projektu, który był punktem zwrotnym dla motocykli elektrycznych i brytyjskiego przemysłu”. Andrew Cross, dyrektor techniczny w Integral Powertrain Ltd.

„WMG ściśle współpracowało z Triumphem, aby wesprzeć rozwój jednostki sterującej motocykl poprzez kompleksowy proces oceny w czasie rzeczywistym przy użyciu dwóch szytych na miarę platform. Stworzono model 3D motocykla i zintegrowano go z pierwszą platformą, aby sprawdzić, czy zachowuje się dobrze przed samą integracją z początkowym prototypem motocykla. Drugie urządzenie zostało wykorzystane do wsparcia Triumpha w ocenie wydajności mocy i energii całego układu napędowego, a także w potwierdzeniu jego trwałości. Skupiliśmy się również na badaniach i rozwoju kontroli na innych poziomach, w tym zaawansowanej kontroli trakcji i optymalizacji hamulca elektrodynamicznego. Odkrycia w zakresie modelowania, symulacji i sterowania systemów energetycznych, zwłaszcza rzeczywiste studia przypadków z motocyklami elektrycznymi, uzyskane w ramach projektu TE-1, zostały wykorzystane do opracowania materiałów dydaktycznych na temat systemów energetycznych, technologii hybrydyzacji i elektryfikacji w programach edukacyjnych w WMG. Truong Quang Dinh, profesor nadzwyczajny zarządzania i kontroli systemów energetycznych na WMG, Uniwersytet w Warwick.

„WMG pomogło również firmie Triumph zrozumieć możliwości i szersze konsekwencje elektryfikacji dla ich działalności. Obejmowało to zbadanie możliwości sieci ładowania elektrycznych jednośladów, potrzeby recyklingu motocykli elektrycznych w gospodarstwie domowym, konieczności rozwijania lokalnych łańcuchów dostaw akumulatorów oraz kierunku, jaki Triumph będzie musiał obrać, aby zapewnić możliwość projektowania, opracowywania, produkcji i w przyszłości dystrybuować elektryczne jednoślady. Wyniki tych badań wyznaczają również kierunek władzom krajowym i lokalnym, szczególnie w obszarach, w których interwencja polityczna może wspierać wdrażanie motocykli elektrycznych.

„W wielu badaniach podejmowanych przez WMG, zindywidualizowane modele komputerowe opracowane na uniwersytecie (takie jak własne oprogramowanie UniWarp) odegrały kluczową rolę w zrozumieniu, obrania najlepszego możliwego kierunku oraz działania wymaganych dla różnych scenariuszy. Takie podejście umożliwiło WMG ilościowe określenie wpływu motocykli elektrycznych na środowisko i zdefiniowało metody, za pomocą których można to jeszcze poprawić, dzięki nowym cechom pojazdu, wymiarom lub nowej współpracy zewnętrznej”. Jim Hooper, główny inżynier projektów pojazdów elektrycznych w WMG, Uniwersytet w Warwick.

 

 

ROZPOCZĘCIE 4 FAZY PROJEKTU

 

Wraz z ukończeniem modelu prototypu można teraz rozpocząć pełną fazę testów projektu TE-1 (fazę 4). W ciągu najbliższych 6 miesięcy prototypowy model przejdzie szeroko zakrojony program testów na żywo w najnowocześniejszych obiektach Triumpha, który obejmie:

Test na hamowni obejmujący podstawową ocenę funkcjonalną:

- Kalibrację przepustnicy
- Mapowanie wydajności układu napędowego
- Generowaną moc i moment obrotowy
- Ocena zasięgu i zużycia baterii
- Rozwój trybów jazdy
- Walidację funkcjonalności oprogramowania
- Optymalizację termiczną

 

Testy na torze – obejmujące dynamiczną ocenę prowadzenia motocykla przez jeźdźca:

- Prowadzenie
- Przyspieszenie
- Hamowanie i strategię odzyskiwania energii hamowania
- Kontrolę trakcji
- System kontroli unoszenia przedniego koła
 

Program testowy został, tak zaprojektowany, aby wskazać kierunek ostatecznej konfiguracji i kalibracji prototypowego modelu.

 
ZAKOŃCZENIE FAZY 4:
 

Po zakończeniu fazy testów, szacowanej na lato 2022 r., prototyp zostanie wzbogacony o ostateczne panele nadwozia i malowanie, w ramach aktywnych przygotowań do demonstracji na torze. W tym czasie zostaną opublikowane pełne dane, w tym ostateczna specyfikacja i wyniki testów, a także spostrzeżenia i kluczowe fakty dotyczące tego, w jaki sposób TE-1 realizuje cele projektu w zakresie innowacji i wyznacza nowe standardy dla całego sektora motocyklowego, w tym ostateczną wydajność akumulatora i jego zasięg. Media będą mogły porozmawiać z zespołem, zobaczyć prototyp w akcji na torze i usłyszeć opinie kierowców testowych na temat prowadzenia.

„To było naprawdę ekscytujące widzieć postępy poczynione podczas 3 fazy projektu Triumpha TE-1, a teraz ostateczny prototyp motocykla przechodzi do fazy testów w warunkach rzeczywistych. Wszyscy zaangażowani w Triumphie są dumni, że byli częścią tej innowacyjnej, niesamowitej brytyjskiej współpracy. Osobiście jestem zachwycony wynikami, które już osiągnęliśmy z naszymi partnerami, oraz podekscytowany zapowiedzią potencjału, jaki kryje się w elektrycznej przyszłości” powiedział Nick Bloor, dyrektor generalny firmy Triumph. „Nie możemy się doczekać kontynuacji ambitnych i innowacyjnych prac nad prototypowym modelem TE-1 w fazie testów na żywo i dzielenia się wynikami tych testów z fanami Triumpha na całym świecie”.